کامپیوتر

رزومه چیست؟
نویسنده : فواد حسنی یکتا - ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۳ بهمن ،۱۳۸۸

رزومه متنی است چند صفحه‌ای حاوی اطلاعات و مشخصات فردی که قبل از مصاحبه در اختیار کارفرمایان قرار گرفته و به آنان امکان می‌دهد تا ارزیابی اولیه‌ای از توانایی‌های شغلی شما داشته باشند. در واقع رزومه باید تصویری ذهنی از شما و فعالیت‌های شغلیتان به خواننده ارائه کند. از این حیث رزومه جنبه‌ای تبلیغاتی دارد بدین ترتیب که ویژگیهای مؤثر و مفید خود را در اختیار کارفرما قرار می‌دهید و به نوعی سعی می‌کنید تا وی را متقاعد کنید که از بین چندین داوطلب، شما را برای شرکت در مصاحبه انتخاب کند. رزومه باید به طور مثبتی مهارتها و تواناییهای شما را نشان دهد. رزومه در عین حال که باید کاملاً صادقانه باشد، در آن جایی برای تعارفات و شکسته نفسی نیست.

رزومه زندگینامه، شرح گذشته و یا حال شما نیست (هر چند که قسمت عمده آن مربوط به سوابق کاریتان می‌شود). اولین هدف رزومه جلب توجه کارفرماست. بنابراین در هر جمله‌ای که می‌نویسید باید سعی کنید به نوعی علاقه و توجه خواننده را جلب کنید. یک رزومه خوب می‌تواند کلید موفقیت شما در امر کاریابی باشد. به آن از دید انجام وظیفه نگاه نکنید: نوشتن رزومه با پر کردن فرم ثبت نام فرق می‌کند!

 

چگونه یک رزومه مناسب بنویسیم؟

 

روی نیازهای کارفرما تأکید کنید نه نیازهای خودتان:

کسی که رزومه شما را بررسی خواهد کرد معمولاً خود نیز از نزدیک با شغل مربوطه در ارتباط است و صحت انجام کار برای وی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در نوشتن رزومه خود توانایی‌های خود را به خوبی نشان دهید. از خود بپرسید که یک داوطلب خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ چه تواناییهای ویژه‌ای وی را در بین سایر داوطلبان متمایز می‌کند؟ کارفرما حقیقتاً چه نیازی دارد؟ این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر نتوانید به نیازهای آنان پاسخ دهید، از رزومه خود جوابی نخواهید گرفت. سعی کنید تا خود را جای کارفرما قرار دهید تا بتوانید دید بهتری پیدا کنید. این دید  در تمام مراحل نوشتن رزومه کارگشای شما خواهد بود.

 

ابتدا برنامه‌ریزی کنید:

روی موضوع خوب تمرکز کنید. ببینید کارفرما چه می‌خواهد و شما چه چیزی برای ارایه به وی در دست دارید. پاسخ سؤالهای مطرح شده در قسمت قبل را روی کاغذی یادداشت کنید. سپس به ترتیب اهمیت به آنها پاسخ دهید. سعی کنید هر آنچه را که به نوعی در مطرح کردن شما به عنوان کاندیدای مطرح مؤثر است لحاظ کنید.

مسأله اصلی اینست که بتوانید با فکری باز بین آنچه کارفرما می‌خواهد و آنچه که تا کنون انجام داده‌اید ارتباطی مناسب برقرار کنید. لزومی ندارد که خود را به مباحث شغلی محدود کنید. از هر نکته‌ای در زندگیتان که می‌تواند برای کارفرما جالب توجه باشد، استفاده کنید.

این یادداشتها هسته اولیه رزومه شما خواهد بود.

 

قالبهای رزومه:

تصمیم‌گیری نکته مهم دیگر در مورد نحوه نگارش، قالب و آرایش رزومه است. آرایش‌های معمول لزوماً بهترین راه حل برای شما نیستند، بلکه در وضعیتهای مختلف آرایش‌های مختلف و یا ترکیبی از آنها جواب می‌دهند. در فرمهای الکترونیکی رزومه معمولاً این مسأله حل شده است. آنچه باقی می‌ماند، ترتیب ذکر موارد مختلف (مثل سوابق کاری) است که می‌تواند به صورتهای گوناگونی باشد:

یکی از قالبهای معمول رزومه، رزومه زمانی (Chronological) است. در این شیوه سوابق کاری به ترتیب عکس زمانی با ذکر نام شرکت، تاریخ و عنوان کار آورده می‌شود. کسانی که تجربه کاری طولانی و ممتد دارند معمولاً از این نوع رزومه استفاده می‌کنند.

نوع دیگر رزومه، رزومه عملکردی (Functional) است در این روش نویسنده بر دستاوردها و تواناییهای شغلی خود تأکید می‌کند و آنها را در دسته‌هایی مثل مدیریت، رهبری، طراحی و سایر مهارتها و تواناییها مرتب می‌کند. چنین رزومه‌ای برای کسانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند یا تجربه کاری زیادی ندارند و یا می‌خواهند زمینه کاری خود را تغییر دهند، مناسب است.

می‌توان از ترکیب هر دو قالب نیز استفاده کرد. یعنی هر دو بخش سوابق شغلی و تواناییها و تخصصها را در رزومه گنجاند.

 

قسمتهای اصلی رزومه:

بخشهای اصلی رزومه عبارتند از

· اطلاعات شخصی

· سوابق تحصیلی

·  تجارب شغلی

·  مهارتها

·  زبان خارجه

·  اهداف شغلی

· قسمتهای دیگر شامل:

جوایز و تشویقها

عضویت در انجمنها و گروههای حرفه‌ای

انتشارات

علایق جنبی

معرفین                                                                         

 


comment نظرات ()